De DO’s en DONT’s van besturen

Tijdens de inspiratiesessie ‘Besturen is leuk’ in Huis voor de Wijk deelde Jaap Kronenberg van de AdviesBrigade zijn waardevolle tips rondom het gezond houden van je bestuur. We delen ze graag met je!

DO: Houdt focus op DE KERNTAKEN van een bestuur:

Doelen en Strategie: Wat wil je bereiken en hoe ga je dat doen?
Activiteiten plannen: Maak een jaarplan voor de te ondernemen activiteiten.
Financiën: Zorg voor overzicht van inkomsten, uitgaven, en verantwoording, inclusief begroting en jaarrekening.
Taken verdelen: Wie doet wat, en wanneer?
Proces bewaken: Houd de voortgang van de activiteiten en planning in de gaten.
Communicatie: Zorg voor goede communicatie, zowel binnen als buiten het bestuur.

DO: Maak een heldere TAAKVERDELING in het bestuur:

Voorzitter: Leidt het bestuur, onderhoudt externe contacten, houdt overzicht over het proces.
Secretaris: Regelt de agenda, maakt notulen, organiseert vergaderingen, zorgt voor archivering en juridische zaken.
Penningmeester: Zorgt voor de begroting, houdt de boekhouding bij en is verantwoordelijk voor de financiële verantwoording.
Andere bestuursleden: Vervullen specifieke taken die gekoppeld zijn aan activiteiten.

DO: Zorg voor EFFECTIEF VERGADEREN:

Maak een jaarplanning voor de bestuursvergaderingen.
Stuur de agenda van tevoren met toelichting.
Vergaderdiscipline: Begin en eindig op tijd, houd je aan de agenda.
Maak een verslag met actiepunten na de vergadering.
Zorg voor een ontspannen sfeer en start informeel.
Maak duidelijk onderscheid tussen meningsvorming en besluitvorming
Zorg voor balans tussen luisteren en praten.
Geef ook aandacht aan de emoties van alle leden.
Bespreek wat goed gaat en wat beter kan.
Geeft ruimte voor humor tussendoor
Evalueer af en toe hoe het bestuur met elkaar communiceert.

DON’T: Negeer het niet als je het besturen als minder leuk ervaart:

Erken het gevoel en accepteer dat het zo is.
Analyseer met een mede-bestuurslid of vriend(in) wat er speelt.
Neem actie en maak het bespreekbaar, zonder elkaar te verwijten.

DON’T: Lees andere bestuursleden niet de les of op je strepen staan:

Werk samen: Leg je mening niet op, focus op gezamenlijke meningsvorming.
Accepteer besluiten: Ga geen ruzie maken als je het niet eens bent met de meerderheid.
Maak het bespreekbaar als je principiële bezwaren tegen het meerderheidsbesluit hebt

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven