Warmetruiendag 2.0: van extra trui naar circulaire lappendeken

In plaats van de verwarming een graadje lager te zetten, werden er dit jaar rondom Warmetruiendag dekens gemaakt van restmaterialen.

In plaats van de verwarming een graadje lager te zetten, werden er dit jaar rondom Warmetruiendag dekens gemaakt van restmaterialen.

Wie een tof plan heeft om van de straat, de buurt of de stad een fijnere plek te maken en hulp zoekt om het te verwezenlijken, kan Burgerkrachtsubsidie aanvragen. Monita Polman en Fred Vleeming zijn lid van de Burgerkrachtcommissie en vertellen hoe het in zijn werk gaat.

Langs de Pleijroute zijn het afgelopen jaar drie windturbines verrezen. De molens van Windpark Koningspleij zijn mede-eigendom van een club van 566 burgers uit Arnhem en omstreken. Hans van den Bos is één van hen. Ook is hij secretaris van het Omgevingsfonds dat bij het windpark hoort. Want de molens leveren niet alleen schone, lokale energie, maar met een deel van de opbrengst worden ook buurtinitiatieven ondersteund.

In Arnhem is Arnhems Hert in omloop, een munt die de gemeenschap van particulieren, bedrijven en instellingen in de omgeving stimuleert. Daarmee krijgt de lokale economie de volgens initiatiefnemers een duwtje in de rug en blijven diensten binnen de perken van de stad circuleren.

Er zijn niet veel plekken waar senioren structureel terecht kunnen om hun digitale vaardigheden bij te spijkeren. Bij Computerleercentrum Mediatrefpunt Arnhem-Zuid kan het wel!

Gespreksgroepen Arnhem organiseert bijeenkomsten voor mensen die zorgen voor iemand met dementie. Driewekelijks praten de deelnemers over alles wat zij tegenkomen tijdens het mantelzorgen. Ze vinden veel steun bij elkaar.

Eten verbindt ons, vindt Martijn van Butselaar. Als Stadskok van Arnhem kookt hij voor iedereen die een warme maaltijd en een praatje kan gebruiken.

Op 20 oktober 2022 vierde de stichting AdviesBrigade haar 10-jarig bestaan. Dit werd samen gevierd met organisaties die de AdviesBrigade hebben bijgestaan of waarmee wordt samengewerkt. Met een Amerikaanse schoolbus bezochten ze die dag drie locaties in Arnhem waar de AdviesBrigade ook nauw bij betrokken is.

Tieners koken in de keuken van Jeugdcentrum Vogelwijk voor oudere wijkbewoners. Initiatiefnemer Heidi Jansen: "Ouderen vinden de jongeren van tegenwoordig best wel een dingetje. Door samen te eten leren ze elkaar een beetje kennen."

'Get the rainbow back in Arnhem' is het motto van een fonkelnieuw feestje in de stad. Decor van de allereerste Q - Queerparty is boekencafé ABC Libertas aan de Klarendalseweg. Daar worden op 30 september de stoelen en tafels aan de kant geschoven, want er gaat zeker gedanst worden. Initiatiefnemer Mina Yacoub: "Een feestje creëren waar ik zelf graag naar toe wil, dat is het idee."