Maak kennis met bevlogen Arnhemmers die met hun initiatief de stad een stukje mooier maken! Stadskracht-medewerker Hanneke ging met één van hen in gesprek. Laat je inspireren! Ook jouw idee kan het verschil maken.
Wat als één uur extra aandacht per week het verschil kan maken? School’s Cool – voor leerlingen van 8 tot 15 jaar – bewijst het. Dankzij Elsemiek van Dulmen en het betrokken bestuur werkt het Arnhemse mentor team hecht samen en krijgen leerlingen het extra zetje in de rug dat zij nodig hebben om verder te groeien.
“In het begin kan het spannend zijn, voor zowel de leerling als de mentor,” vertelt Elsemiek van Dulmen, die als mentor coördinator de drijvende kracht achter het Arnhemse team is. Ooit zelf begonnen als thuismentor, weet ze uit ervaring hoe het voelt. “Maar als je eenmaal samen aan de slag gaat, merk je vaak snel hoe waardevol die extra aandacht is.”
Voor elke leerling de juiste ondersteuning
Om leerlingen te bereiken, werkt School’s Cool nauw samen met de Arnhemse scholen. Zodra een docent signaleert dat een leerling moeite heeft om zelfstandig vooruit te komen, komt een vrijwillige mentor in beeld. Die kan ondersteunen bij het leren leren, leren plannen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden en zelfvertrouwen. De begeleiding is slechts 1 tot 1,5 uur per week. “Dat klinkt misschien kort, maar het is niet bedoeld als huiswerkbegeleiding,” licht Elsemiek toe. “De mentor geeft vooral tools en tips zodat de leerling zelfstandig verder kan.”
Toen Elsemiek drie jaar geleden begon, waren er zo’n dertig vrijwilligers als mentor actief. Inmiddels is dat aantal gegroeid tot 65; een hele prestatie in deze korte periode. Het aanbod richt zich specifiek op leerlingen die de overstap van groep 8 naar het voortgezet onderwijs maken, en op leerlingen die al op het voortgezet onderwijs zitten en extra ondersteuning kunnen gebruiken.
Hoe de juiste match het verschil maakt
Bij School’s Cool wordt altijd gekeken of er een goede klik is tussen de leerling en de mentor. Het koppelen gebeurt dan ook met veel zorg en aandacht. Het begint met een kennismakingsgesprek. “We kijken goed: wat voor type mentor past bij de leerling? Wat vindt de leerling leuk en wat heeft hij of zij nodig?” Natuurlijk wordt ook de achtergrond van de mentor meegenomen om de juiste match te kunnen maken, en is er ruimte voor persoonlijke voorkeuren en interesses van de leerling. “Het is belangrijk dat de leerling het zelf natuurlijk ook echt wil.”
Het mentorenteam is zeer divers: mannen en vrouwen van alle leeftijden, oud-docenten, studenten van de Radboud of van de opleidingen Social Work en Pedagogiek. Veel van hen hebben eerder in het onderwijs gewerkt, maar dat geldt niet voor iedereen. Met en zonder onderwijsachtergrond, en vanuit hun eigen persoonlijkheid en bagage, is er een breed aanbod om een juiste match te kunnen maken. De insteek is om aan het begin van het schooljaar te starten tot aan de herfstvakantie van het daaropvolgende schooljaar. “Dan is de eerste toetsweek geweest en merk je meteen of het positieve effect beklijft.”
Ondersteuning en inspiratie voor vrijwilligers
School’s Cool zorgt er niet alleen voor dat leerlingen de juiste begeleiding krijgen, maar doet er alles aan om ook de vrijwillige mentoren goed te ondersteunen en te inspireren. Zo organiseert School’s Cool thema-avonden over onderwerpen zoals culturele verschillen, Nederlands als tweede taal, neurodiversiteit, het voeren van gesprekken met ouders en het signaleren van bredere hulpvragen. Daarnaast zijn er intervisiebijeenkomsten waarin mentoren met elkaar ervaringen en tips kunnen uitwisselen. Er is een mentorboekje ontwikkeld met handige tools en een online leeromgeving met trainingen over bijvoorbeeld faalangst, zelfvertrouwen en motivatie. “Zo proberen we de mentoren ook weer te onderwijzen,” lacht Elsemiek.
Ze benadrukt hoe belangrijk het is dat mentoren zich gesteund voelen om het werk met plezier te blijven doen: regelmatig contact, een belletje of een luisterend oor, en ruimte om even te sparren. “Ze hoeven het niet alleen te doen,” zegt ze. Recent zijn ze ook gestart met mentor coaches. “Dat werkt fantastisch.” Ook deze ervaren coaches zijn vrijwilligers. Dankzij de inzet van al deze vrijwilligers, het actieve bestuur en de steun van Gemeente Arnhem en lokale initiatieven zoals de Oolgaardtstichting, is het aanbod voor ouders en kinderen volledig gratis.
Ambitie, groei en impact meten
Samen met een projectmedewerker, die als ambassadeur de contacten met scholen onderhoudt, wist de organisatie het aantal mentoraten succesvol uit te breiden: scholen en vrijwilligers weten School’s Cool inmiddels goed te vinden. Op de vraag hoe ze in slechts twee jaar tijd het aantal vrijwilligers meer dan verdubbelden, antwoordt ze resoluut: “We hebben ons overal laten zien waar we konden!” Zo was School’s Cool onder andere te gast bij Radio Connect en verschenen er artikelen in de krant. Een slimme strategie is de aanpak om de vrijwilligers als ambassadeurs in te zetten. “We vragen iedere mentor in zijn eigen wijk reclame te maken en een bericht in de wijkkrant te plaatsen.” Zo zorgen ze ervoor dat School’s Cool nog meer leerlingen kan ondersteunen.
Maar Elsemiek kijkt alweer vooruit. “Nu die ambitie behaald is, richten we ons op hoe we onze impact beter in kaart kunnen brengen en het mentoraat nog beter kunnen monitoren.” Daarvoor wil de organisatie leerlingen en ouders zelf betrekken, bijvoorbeeld via interviews en enquêtes. De financiering van School’s Cool is elk jaar opnieuw spannend; reden te meer om de waarde van het aanbod goed zichtbaar te maken. Het vraagt ondernemerschap en doorzettingsvermogen, iets waar Elsemiek niet voor terugdeinst. Met dit enthousiaste team van betrokken mentoren en een actief bestuur blijft School’s Cool het verschil maken!
Wil je je aanmelden of iets betekenen voor School’s cool, kijk op schoolscoolarnhem.nl of neem contact op met info@schoolscoolarnhem.nl / 0611102503
Nieuwsgierig hoe School’s Cool te werk gaat? Bekijk het filmpje:

