ARNHEM – Vandaag publiceert Stadskracht Arnhem een stappenplan voor het maken van een persbericht.
Als je iets voor elkaar wilt krijgen voor je buurt, wijk of stad heb je aandacht nodig. Met social media kan je veel aandacht krijgen, maar het is soms lastig om mensen buiten je eigen netwerk te bereiken. Dan kan het handig zijn om het netwerk van iemand anders te gebruiken, bijvoorbeeld een krant.
Maar een krant is toch ouderwets?
Een krant richt zich vaak een op hele specifieke groep mensen, bijvoorbeeld bewoners van een bepaalde wijk. Of mensen met een bepaalde interesse. Die zijn niet altijd te bereiken via ‘nieuwerwetse’ kanalen. Via papier kan je die mensen wel bereiken. Bovendien worden artikelen vaak ook online geplaatst en gedeeld op social media. En daarna ook nog eens overgenomen door andere media.
Je kan een krant dus ouderwets vinden, maar je kan er wel veel mensen mee bereiken.
Oké, oké, maar hoe komt mijn bericht in de krant?
Om je bericht in de krant te krijgen stuur je een persbericht. Een vast format waarin je vertelt wat je nieuws is.
In de eerste zin vat je je hele bericht samen. Een handig hulpmiddel hierbij is de 5 w’s en h. Dat zijn zes vragen. Als je die vragen kunt beantwoorden in je eerste zin heb je een goed begin. De vragen zijn:
- Wie?
- Wat?
- Waar?
- Wanneer?
- Waarom?
- Hoe?
Kijk voor meer informatie over de 5 w’s en h op Schrijfvis.
In de rest van het artikel werk je de 5 w’s en h verder uit. Probeer het zo te schrijven dat het bericht 1-op-1 kan worden overgenomen.
Laat het bericht voordat je het opstuurt vooral lezen door anderen! Vaak schrijf je dingen die voor jou logisch zijn, maar die ‘buitenstaanders’ niet begrijpen.
Hoe stuur ik het op?
Begin je persbericht altijd met het woord PERSBERICHT en voeg het bericht niet toe als bijlage, maar gewoon als tekst in je e-mail. Zo ziet de journalist direct je bericht zonder iets te hoeven downloaden en openen. Als je nog meer informatie hebt die je wilt delen, zoals je contactgegevens, zet die dan onder een apart kopje. Bijvoorbeeld PERSINFORMATIE, of iets waarvan heel duidelijk is dat het NIET VOOR PUBLICATIE is.
Als je een foto of video hebt, stuur die dan ook vooral mee.
Hoe weet ik of een journalist mijn bericht gaat plaatsen?
Dat kan je niet zeker weten. Een journalist is jou niets verplicht. Probeer je bericht zo relevant mogelijk te maken voor de doelgroep van de krant waar je voor schrijft. Schrijf je voor een wijkkrant? Benadruk dan dat jouw bericht interessant is voor die wijk. Hoe lokaler hoe beter. Hoe actueler hoe beter.
Een overzicht van alle wijkkranten in Arnhem vind je hier.
Je kan ook zelf kiezen welke journalist je benadert. Zoek bijvoorbeeld eens naar het onderwerp waar je over hebt geschreven en kijk welke journalist daar (vaak) over schrijft. Dat is iemand die je kunt benaderen.
Heb jij nog tips bij het schrijven van een persbericht? Laat een reactie achter!
Foto door AbsolutVision via Unsplash
Kom je er niet uit?
Geen paniek. Neem contact met ons op, we helpen je graag verder!
Stadskracht is er voor burgerinitiatieven en vrijwilligersorganisaties en ondersteunt, deelt kennis en verbindt. We staan naast je en gaan samen met jou op weg. We weten wat er in Arnhem mogelijk is en hoe het werkt. We helpen je verder en laten niet los tot het is opgelost.
Wil je meer weten over de mensen achter Stadskracht Arnhem, wat we doen en wat we voor je kunnen betekenen? Bekijk de pagina ‘Over ons’.
Regelmatig een dosis inspiratie en informatie in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!