Zo’n veertig Arnhemse bestuursleden van uiteenlopende vrijwilligersorganisaties en buurtinitiatieven komen samen voor de inspiratiesessie ‘Besturen is Leuk’ in Huis vóór de Wijk. Een avond vol interactie waarin leren van elkaar centraal staat.
Brenda Leenders, adviseur van de Vrijwilligerscentrale, heet ons van harte welkom, samen met de mede-organiserende partners Sportbedrijf Arnhem, Stadskracht Arnhem, Arnhemse Uitdaging, de Adviesbrigade en de Samenwerkende Arnhemse Buurthuizen. Van sportclubs en buurthuizen tot groene projecten, zorg, kunst, muziek en theater; de vertegenwoordiging is breed. “Er is zoveel kennis te delen, en met z’n allen weten we meer.” Brenda wijst erop dat er te vaak nog een negatieve sfeer rondom bestuursfuncties hangt. “Veel mensen denken nog steeds dat je advocaat of jurist moet zijn om zo’n rol goed te vervullen,” vertelt ze. “Termen als ‘penningmeester’ of ‘secretaris’ schrikken soms af, waardoor het werven van nieuwe bestuursleden lastig kan zijn. Dat stigma moet doorbroken worden.”
Praktische tips en Interactie
Waar de één denkt: “Iemand moet het doen”, voelt de ander de drang om daadwerkelijk iets te betekenen voor de buurt, de stad of een waardevol initiatief. Op de vraag wie besturen leuk vindt, steekt meer dan de helft van de aanwezigen meteen enthousiast hun hand op. Tegelijkertijd wordt in korte interviews duidelijk dat besturen niet altijd eenvoudig is. En dat ondersteuning hierbij zeker wordt gewaardeerd. Na de opening van het programma gaan de deelnemers in twee rondes uiteen naar de verschillende gesprekstafels, elk met een ander thema.
De juiste match voor je bestuur
Aan de groene tafel neemt Freekje Mollenhof (Vrijwilligerscentrale) het woord. Ze biedt een frisse blik op het werven van bestuursleden. “Wat als werven net zoiets is als daten?” Met humor, persoonlijke anekdotes en een handige handout vertelt ze over haar eigen ervaringen uit haar voormalige vrijgezellenbestaan, inclusief de verschillende strategieën om de juiste match te vinden. “Als je een serieuze relatie zoekt, maar alleen op Tinder zit, zul je waarschijnlijk niet vinden wat je zoekt.” En net als bij daten, begint succesvol werven bij zelfkennis. Wat is het profiel van jouw organisatie? Welke eigenschappen en interesses zoek je? Hoe spreek je de juiste mensen aan en waar vind je ze?
Het klinkt allemaal best logisch, maar toch is het een uitdaging om écht vanuit het perspectief van je doelgroep te denken. Een van de deelnemers schiet meteen in de lach. Op zoek naar een vrijwilliger voor social media was ze er niet eerder op gekomen om de vacature zelf eerst eens via de social media te delen. “Maar ga vooral ook naar buiten, laat jezelf zien!” benadrukt Freekje. “Als je alleen op de bank blijft zitten wachten, dan is de kans klein dat je een vlotte kerel aan de haak slaat.”
De kunst van creatief besturen
Annet Elzinga van Stadskracht Arnhem inspireert de aanwezigen met een sessie creatief denken. Met het boek ‘Creativiteit. Hoe? Zo!’* van Igor Byttebier als leidraad, deelt ze haar kennis over hoe je als bestuur een creatieve sessie het beste kunt organiseren. Creativiteit kan het verschil maken wanneer je voor een uitdaging staat, of op zoek bent naar een vernieuwende aanpak. “Het belangrijkste is dat je de start van een sessie goed voorbereidt,” vertelt Annet. “Neem de tijd om het doel helder te formuleren. Waarom doen we wat we doen? Wat willen we bereiken? En hebben we de bevoegdheden om met de ideeën aan de slag te gaan?
Beren op de weg
Maar al te veel mensen herkennen het: zodra een creatieve sessie begint, komen de bezwaren al snel naar boven. “De kunst is om je oordeel uit te stellen.” Opmerkingen als “Dat is te duur”, “Dat willen de vrijwilligers niet” of “Dat hebben we toch al geprobeerd?” passen niet in een creatief proces. Er wordt instemmend geknikt. “Voor degenen die snel beren op de weg zien, kan het helpen om te vertellen dat we eerst in de breedte gaan denken, en de ideeën pas later op praktische haalbaarheid toetsen.” Hun talenten komen juist later weer goed van pas, wanneer het plan naar de praktische uitvoering moet worden gebracht. En zo kunnen de teamleden elkaar goed aanvullen. Er wordt volop aantekeningen gemaakt.
Jaap Kronenberg van de AdviesBrigade sluit de tafel af met een tal van waardevolle tips: de do’s en don’ts voor het voorkomen van conflicten tussen bestuursleden en het gezond houden van je bestuur.**
Samen op zoek naar praktische oplossingen
Ook aan de blauwe tafel is het gesprek met Alex Seffinga (adviseur financiën Stadskracht Arnhem) en Bernd Huibers (BSW Adviesgroep) goed op gang. Wat houdt een vrijwilligersverzekering precies in? Wat betekent het aankomende ‘ravijnjaar’ voor jouw organisatie? Er wordt samen gezocht naar oplossingen, waarbij de ondersteunende organisaties waardevolle inzichten krijgen om beter mee te kunnen denken met wat er speelt, en ook op toekomstige uitdagingen te kunnen anticiperen. Zo stelt Denise Simonse van Sportbedrijf Arnhem voor om sportclubs zonder professionele boekhouder de mogelijkheid te bieden om een financiële prognose voor te leggen aan de afdeling Clubondersteuning van Sportbedrijf Arnhem. Zo kunnen sportaanbieders samen de cijfers met een van van de partners van ‘Besturen is Leuk’ doornemen en beter grip krijgen op mogelijke toekomstige risico’s.
De inspiratiesessie levert zichtbaar een vruchtbare uitwisseling op, voor zowel voor vrijwilligers(organisaties) als voor de ondersteunende partijen. Aangemoedigd door de heerlijk hapjes (“Ze leggen ons hier echt in de watten!”), praat iedereen na afloop nog uitgebreid na. Het is duidelijk: mensen komen samen, delen hun kennis en ondersteunen elkaar op manieren die verder gaan dan alleen het delen van informatie. Samen besturen…dat maakt het écht leuk!
*Een uittreksel van het boek ‘Creativiteit. Hoe? Zo!’ van Igor Byttebier vind je hier.
**We hebben Jaap’s adviezen in een handig overzicht verzameld en mogen ze hier met jullie delen.