Hoewel de officiële lancering nog even op zich laat wachten, draait de Boekhoudbrigade nu al op volle toeren! Dit initiatief is opgezet voor al die waardevolle bewonersinitiatieven en vrijwilligersorganisaties die de stad Arnhem rijk is, en zorgt ervoor dat administratieve last hen niet in de weg staat. Alex Seffinga en Torben Driessen zijn vanaf de start betrokken en vertellen waarom dit initiatief hard nodig is.
De uitdagingen van Arnhemse initiatieven
“Uit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Samenwerkende Arnhemse Buurthuizen, bleek dat veel van hen voor dezelfde uitdagingen stonden,” vertelt Alex Seffinga, adviseur bij Stadskracht Arnhem. “De veelal vrijwillige penningmeesters kregen te maken met een te complexe administratie, terwijl ze met een beperkt budget werken. Daar moest iets op gevonden worden.”
Dit inzicht bleef niet onopgemerkt. Annet Elzinga, ook werkzaam bij Stadskracht Arnhem en daarnaast eigenaar van BURO MLBRGN, raakte geïnspireerd. Deze Arnhemse sociale onderneming, die zich richt op organisaties met een sociale missie, biedt ontwikkelingstrajecten en aangepaste banen voor mensen die niet bij een reguliere organisatie terechtkunnen. Er was veel vraag naar administratief werk. Naast het realiseren van mediaprojecten biedt BURO MLBRGN nu ook administratieve hulp aan tegen een betaalbaar tarief. Hiermee wordt voldaan aan de behoeften van de buurthuizen. Zo komt alles mooi samen.
Meer dan alleen administratie
Inmiddels heeft de Boekhoudbrigade de administratie van verschillende organisaties al op orde gebracht. De Lommerd, Huis voor de Wijk, Zij=Wij en De Nieuwe Hommel zijn al aangesloten. Maar er is meer te vertellen. “Dit project biedt niet alleen ondersteuning bij de boekhouding, het creëert ook mooie kansen voor de medewerkers ‘activerend werk’. Via de BoekhoudBrigade kunnen zij zich verder ontwikkelen en zelfs doorstromen naar betaald werk,” vertelt Alex.
Zo is ook Torben Driessen betrokken, die bij BURO MLBRGN de kans krijgt zijn oude passie nieuw leven in te blazen. “Naast ICT had ik altijd al affiniteit met cijfers, dus kom maar op met die schoenendoos!” vertelt hij. ”Ik zie het als een leuke uitdaging om al die verschillende posten op de juiste plek te krijgen.” Zaalverhuur, horeca, subsidie, personeel en vrijwilligersvergoedingen, ze krijgen allemaal een eigen plek in de administratie. “We zijn bijvoorbeeld heel erg trots dat we zo’n complexe administratie als bijvoorbeeld die van Huis vóór de Wijk in goede banen kunnen leiden.”
Vooruitkijken
“Maar we zijn er nog niet”, gaat Alex verder, “want ook na de verzorging van de boekhouding moet er ook nog een slag geslagen worden.” Het maken van een jaarrekening, een begroting of een managementrapportage, dat zijn taken die Alex momenteel in zijn eentje vervult. Ook de vraag naar deze diensten blijft groeien.
De Boekhoudbrigade denkt echter vooruit. “Onze droom is om hiervoor gepensioneerde controllers te gaan betrekken die zich in deze rol kunnen vinden. Zo kunnen we al die mooie initiatieven laagdrempelig bieden wat ze nodig hebben.”
Dus of je nu een buurthuis runt, worstelt met de administratie van je vereniging, of wanneer de financiën van je buurtinitiatief uit de hand lopen: de Boekhoudbrigade helpt je graag! De officiële lancering vindt plaats tijdens de jaarafsluiting van de Samenwerking Arnhemse Buurthuizen, op 19 december maar neem gerust alvast contact op met je vraag!
Klaar voor jouw administratie?
De Boekhoudbrigade is er voor alle bewonersinitiatieven en organisators die te maken hebben met vrijwilligersbeleid. Voor meer informatie, bezoek: boekhoudbrigade.nl
De Boekhoudbrigade is een innovatief initiatief van de Samenwerkende Arnhemse Buurthuizen, Stadskracht Arnhem en BURO MLBRGN.