In het vorige artikel hebben we het gehad over het doel van je flyer en welke informatie op een flyer moet staan om dat doel te bereiken. In dit artikel passen we de verzamelde informatie toe op een flyer.
Inventariseren
Om een flyer te kunnen maken heb je verschillende onderdelen nodig. Informatie, een goede foto en een (huis)stijl.
📝 Houd de informatie kort
Gebruik korte titels. Mensen beoordelen of ze je flyer willen lezen binnen een paar seconden. Zorg dat je informatie snel te ‘scannen’ is. Bekijk kritisch of alle informatie op je flyer nodig is om je doel te bereiken.
📷 Welke foto’s gebruik je op een flyer?
Bij een flyer is beeld erg belangrijk. Een foto kan een flyer maken of breken. Foto’s die in en rondom je eigen bedrijf zijn gemaakt zijn het best. Dat is het meest persoonlijk. Zorg dat de foto’s voldoende resolutie hebben en scherp zijn. Hoe groter hoe beter. Het is ook handig als ze ‘staand’ zijn.
Heb je zelf geen foto’s? Dan kan je hier rechtenvrije foto’s vinden:
- unsplash.com/ (gratis)
- pexels.com/ (gratis)
- pixabay.com (gratis)
- flickr.com/commons (gratis)
- istockphoto.com/nl 💰
- gettyimages.nl/ 💰
Let op: Foto’s vinden via Google is misschien wel heel makkelijk, maar het is vaak onduidelijk of je het recht hebt om ze te gebruiken. Voorkom boetes en gebruik alleen foto’s waarvan je aantoonbaar de rechten hebt (gekocht).
Ken je nog meer websites met (gratis) foto’s? Deel je suggestie in de reacties!
🎨 Hoe kies je een stijl voor je flyer?
Pas je eigen huisstijl toe op de flyer. Je hebt misschien een huisstijldocument met daarin kleuren, lettertypen en stijlelementen die je kunt gebruiken. Heb je geen huisstijldocument? Probeer dan dit:
Kies twee lettertypen
Kies een saai lettertype voor de tekst (bijvoorbeeld Roboto) en een sprekend lettertype voor de titels. Zorg wel dat de titels goed leesbaar zijn. Hoe duidelijker hoe beter.
Hier vind je lettertypen:
- Google Fonts fonts.google.com (Deze kun je ook gemakkelijk op het web gebruiken)
- Fontsquirrel fontsquirrel.com
Kies je kleuren
Gebruik kleuren uit je logo of van de afbeelding die je gebruikt. Zorg dat er voldoende contrast is. Je moet teksten gemakkelijk kunnen lezen.
Heb je geen eigen kleuren? Kijk dan hier voor verzamelingen van kleuren die bij elkaar passen:
- Google Colors. (Kies bijvoorbeeld twee kleuren uit de 500-serie) material.io/guidelines/style/color.html#color-color-palette
- Kuler. color.adobe.com/nl/create/color-wheel/
- Colorbox. https://www.colorbox.io
Toepassen
Ik laat je nu een manier zien om een flyer te maken
💻 Kies een geschikt programma
Het maakt eigenlijk niet zoveel uit welk programma je gebruikt. Dit zijn principes die je bij elk ontwerp kunt gebruiken. De principes zijn in het ene programma wel makkelijker toe te passen dan in het andere.
Met welke programma’s kun je een flyer maken?
In volgorde van geschiktheid
- Adobe InDesign 💰 adobe.com/nl/products/indesign.html
- Scribus (gratis) scribus.net/
- Adobe Illustrator 💰 adobe.com/nl/products/illustrator.html
- Canva (gratis) canva.com/
- Adobe Photoshop 💰 adobe.com/nl/products/photoshop.html
- Microsoft Powerpoint 💰 products.office.com/nl-nl/powerpoint
- Google Slides www.google.com/slides/about/
- Microsoft Word 💰 products.office.com/nl-nl/word
📐 Stel je bestand goed in
Kies een formaat en stel de afloop (‘bleed’ in het Engels) in op 5mm. De afloop is een soort veiligheidsmarge. Zo krijg je geen witte, onbedrukte randjes als de flyer een beetje scheef wordt gesneden.
📄 A6
- 105mm x 148mm
- 115mm x 158mm (inclusief 5mm afloop)
📄 A5
- 148mm x 210mm
- 158mm x 220mm (inclusief 5mm afloop)
Kleuren
Drukkers hebben een voorkeur voor de kleurmodus CMYK (Cyaan, Magenta, Yellow, Key). Met die vier kleuren wordt jouw flyer namelijk gedrukt. Je kan waarschijnlijk je bestand ook gewoon aanleveren in de kleurmodus RGB (Rood, Groen, Blauw). Dan zet de drukker het om naar CMYK. Als je het zelf instelt op CMYK heb je de meeste controle over je kleuren.
Gebruik een foto als startpunt voor je flyer
Gebruik je foto als startpunt. Dan heb je direct een sfeer voor je flyer. In dit artikel gebruik ik drie verschillende foto’s en stijlen.
Leg eventueel een kleur over de foto
Leg eventueel een kleur over de foto heen. Hierdoor is er altijd genoeg contrast tussen de tekst en de achtergrond. Een dekking van 75%-90% werkt het best. Gebruik bij voorkeur een kleur die al in de foto voorkomt.
📏 Maak marges aan de binnenkant van de flyer
Plaats je teksten en elementen niet te dicht bij de rand. Daar wordt gesneden. En waar gesneden wordt vallen spaanders. Houd ruime en gelijkmatige marges aan. Dus boven en onder, links en rechts evenveel ruimte. Hoe meer ruimte je neemt, hoe ‘rustiger’ je flyer lijkt. 🌌💖
📋 Plaats je informatie op de flyer
Plaats de informatie op jouw flyer in volgorde van belangrijkheid.
Plaats eerst de titel op de flyer
Begin met de titel. Wat wil je promoten? Dit is vaak de belangrijkste informatie. Plaats het bovenaan met een behoorlijke lettergrootte. Probeer links en rechts tegen de marge aan te zitten voor visueel evenwicht. Als er te weinig contrast is met de achtergrond kan je een gekleurd vak achter de tekst toevoegen.
Plaats de waar, wanneer en hoe op de flyer
Plaats daarna de specifieke informatie: waar, wanneer, hoe? Deze informatie is minder belangrijk, maar wel noodzakelijk om te vermelden. Plaats het minder groot op de flyer dan de titel. Bij een evenement vermeld je bijvoorbeeld de locatie, het tijdstip en eventuele entreeprijs.
Plaats een ‘call-to-action’ op je flyer
Plaats een ‘call-to-action’. Wat moet de ontvanger van je flyer doen om van jouw aanbod gebruik te maken?
Plaats algemene informatie op de flyer
Plaats daarna de algemene informatie. Van wie is de flyer? Hoe kunnen mensen je bereiken? Je kunt alleen je logo plaatsen, maar ook je adres, website en social media.
Zet de puntjes op de ï
Kijk of alle informatie duidelijk is en logisch ingedeeld. Maak titels nog iets groter als er ruimte is. Voeg eventueel icoontjes of andere elementen toe om je boodschap te verduidelijken.
Tip: Goede icoontjes vind je op material.io/icons/ (Gemaakt door Google, vrij te gebruiken zo lang je ze niet doorverkoopt).
🔙 Houd rekening met de achterkant
Tip: op de achterkant kun je ook nog (minder belangrijke) informatie kwijt. Zoals de details van je aanbod, een achtergrondverhaal van je product en/of dienst of gewoon een logo. Je zou het zelfs als inschrijfformulier kunnen gebruiken. Vaak is dubbelzijdig drukken ook nog eens net zo duur als enkelzijdig
👁️ Controleren
Controleer of alle teksten en afbeeldingen kloppen. Laat de flyer eventueel nog aan iemand anders zien. Tevreden? Dan kan je het bestand exporteren.
🛫 Maak een goed export-bestand
Drukkers hebben een voorkeur voor PDF-bestanden. Je kan vaak direct naar PDF-bestand exporteren in het programma waarin je de flyer hebt gemaakt.
✔️ Checklist PDF
- Zorg dat je flyer in het juiste formaat is. Anders kan het verkeerd geschaald en/of gesneden worden.
- Exporteer je bestanden inclusief afloop (bleed). Anders kan je witte randjes krijgen. Met 5mm rondom zit je altijd veilig.
- Controleer of je kleurinstellingen CMYK zijn. Anders past de drukker het zelf aan.
- Zet je lettertypen om naar contouren. Anders kan het gebeuren dat je lettertype vervangen wordt door een ander lettertype bij de drukker.
- Exporteer je bestand op 300 dots per inch (DPI). Anders kunnen je fotos korrelig/pixelig worden.
- Voeg eventueel snijtekens toe.
🖨️ Waar kan ik een flyer laten drukken?
De laatste stap: je flyer naar de drukker. Met deze drukkers heb ik goede ervaringen:
- Copyshop Dogan (Centrum)
- Drukwerkdeal (Online)
- Reclameland (Online)
Ken je nog meer drukkers in Arnhem of die in Arnhem bezorgen? Laat het weten in de reacties!
🎉 Klaar!
Uitleiding
We hopen dat we je met dit artikel verder hebben geholpen met het maken van een flyer. Heb je tips, suggesties of vragen? Reageer gerust!
Attributie
- Emojis printer, laptop en hartjes via emojione.com/emoji/v2
- Icoontjes via material.io/icons/
- Achtergrondafbeelding flyer unsplash.com/photos/jjtdL443L4w
- Logo’s programma’s via worldvectorlogo.com
- Overige afbeeldingen & samenstelling door: Albert Wieringa
Kom je er niet uit?
Geen paniek. Neem contact met ons op, we helpen je graag verder!
Stadskracht is er voor burgerinitiatieven en vrijwilligersorganisaties en ondersteunt, deelt kennis en verbindt. We staan naast je en gaan samen met jou op weg. We weten wat er in Arnhem mogelijk is en hoe het werkt. We helpen je verder en laten niet los tot het is opgelost.
Wil je meer weten over de mensen achter Stadskracht Arnhem, wat we doen en wat we voor je kunnen betekenen? Bekijk de pagina ‘Over ons’.
Regelmatig een dosis inspiratie en informatie in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!