Moet je als buurthuis een BHV’er hebben?

In de Arbowet staat dat iedere werkgever verplicht is om een BHV’er te hebben. Gaat het om veel werknemers, dan zijn ook meer BHV’ers nodig. Maar hoe zit dat eigenlijk met vrijwilligers, bijvoorbeeld bij een buurthuis of maatschappelijk initiatief?

Hulp nodig? Vul de vragenlijst in!

Een BHV-cursus kost ongeveer 200-300 euro. Daarom maken we bij Stadskracht graag een inventarisatie: heeft jouw buurthuis of maatschappelijk initiatief een BHV’er nodig? En zo ja, kun je dit zelf betalen/regelen of kunnen wij hierbij ondersteunen? We kunnen ook de gemeente vragen om financieel bij te springen. Daarvoor hebben we wel inzicht nodig in wie waar hulp bij kan gebruiken. Laat je ons weten hoe we jou kunnen helpen?

Ja, ik vul de inventarisatie in

Alleen vrijwilligers? Dan geen BHV’er nodig

De Arbowet geldt niet voor vrijwilligers. Werken er bij jou dus alleen vrijwilligers? Dan ben je niet verplicht om een BHV’er aan te stellen.

Let op: wel verantwoordelijk voor een veilige omgeving

Als jouw buurthuis of maatschappelijk initiatief alleen met vrijwilligers werkt, ben je niet verplicht om een BHV’er aan te stellen. Maar je bent nog wel steeds verantwoordelijk voor een veilige omgeving voor vrijwilligers en bezoekers. Gebeurt er een ongeval en blijkt uit onderzoek dat je de onveilige situatie en de risico’s kende? Maar niets hebt gedaan om dat te voorkomen? Dan kun je alsnog aansprakelijk zijn voor de gevolgen. Denk dus na over een goed veiligheidsbeleid.
Lees meer onder het kopje Veiligheidsbeleid op Dorpshuizen.nl

Tip: maak een inventarisatie van de risico’s (RI&E)

Met een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) maak je een overzicht van alle risico’s en mogelijke oplossingen. 

  1. Wordt in jouw buurthuis minder dan 40 uur per week betaald werk gedaan? Dan kun je gebruikmaken van de gratis checklist gezondheidsrisico’s op RI&E.nl. Dan hoef je de RI&E niet door een erkend bedrijf te laten toetsen.
  2. Wordt in jouw buurthuis meer dan 40 uur per week betaald werk gedaan? Dan moet je je RI&E laten toetsen door een erkend bedrijf.

Betaalde beheerder als werknemer? Wel BHV’er nodig

In dat geval werkt jouw buurthuis niet alleen met vrijwilligers, maar is jouw buurthuis een werkgever met een of meer werknemer(s). Dus dan moet er ook een BHV’er zijn. Het is het meest logisch dat de beheerder ook de BHV’er is, als de beheerder de enige werknemer is. 

Payrollmedewerkers? Wel BHV’er nodig

Ook al betaal je een medewerker via payrolling, dan wordt dit ook gezien als werkgeverschap. Je moet dan ook een BHV’er hebben. 

Stagiaires? Wel BHV’er nodig

Hetzelfde geldt voor stagiaires. Als jouw buurthuis een stageplek biedt, dan zijn ze een werkgever. En dat betekent dat je een BHV’er moet hebben. Vaak is er dan ook een betaalde beheerder als werknemer, payrollmedewerker, of zzp’er.

Zzp’ers? Wel BHV’er nodig

Bij zzp’ers hangt het af van de werkzaamheden. Maar gaat het om de normale, dagelijkse activiteiten in een buurthuis? Dan wordt het buurthuis volgens de Arbowet gezien als werkgever. In dat geval zul je dus een BHV’er moeten hebben.  

Verhuur je ruimtes? Wel/geen BHV’er nodig

Verhuurt jouw buurthuis ruimtes? Dan gelden dezelfde regels als bij betaalde beheerder, payrollmedewerkers, stagiaires en zzp’ers. 

Is niemand van het buurthuis aanwezig?

Dan is de huurder verantwoordelijk voor wat er in het gebouw gebeurt, dus ook voor de BHV. Als de huurder geen werknemers in dienst heeft, hoeft er volgens de wet geen BHV-er te zijn. Maar het is natuurlijk wel verstandig dat de huurder zelf een BHV-cursus heeft gedaan en dus kan handelen als er iets gebeurt. Dit is niet wettelijk verplicht. Wel ben je ook als huurder verantwoordelijk voor een veilige omgeving.

Meer over BHV: wat doet bedrijfshulpverlening precies?

Is er een ongeval of incident? Denk aan een brand of bezoeker die onwel wordt? Dan grijpt de bedrijfshulpverlener (BHV’er) in. Deze schakelt bijvoorbeeld hulpdiensten in, helpt bij het ontruimen van het pand of helpt om een brand te blussen.

Hoeveel BHV’ers heb je nodig?

In de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) leg je vast welke risico’s er in jouw organisatie zijn. En aan de hand daarvan wordt het aantal BHV’ers bepaald. In principe moet er altijd een BHV’er aanwezig zijn. Vaak kiezen ook kleine organisaties met meerdere medewerkers er daarom voor om minimaal twee BHV’ers op te leiden. Zo is er bij ziekte of vakantie altijd een BHV’er aanwezig. 

Hoe leid je BHV’ers op?

De wet schrijft voor dat de vaardigheden van een BHV’er op peil moeten blijven, maar zegt niet hoe dat moet. Een cursus die ieder jaar wordt herhaald biedt een goede basis.

Let op: de BHV-cursusmarkt is een vrije markt. Een bedrijf met het NIBHV-keurmerk is aan te raden, maar dat is niet wettelijk verplicht. Het NIBHV-diploma is 1 jaar geldig (met een uitloop van drie maanden).

Meer informatie
Lees meer over Bedrijfshulpverlening op Dorpshuizen.nl
– Snel eerste hulp verlenen een buurthuis? Regel samen met buurtbewoners een AED.

Kom je er niet uit?

Geen paniek. Neem contact met ons op, we helpen je graag verder!

Stadskracht is er voor burgerinitiatieven en vrijwilligersorganisaties en ondersteunt, deelt kennis en verbindt. We staan naast je en gaan samen met jou op weg. We weten wat er in Arnhem mogelijk is en hoe het werkt. We helpen je verder en laten niet los tot het is opgelost.

Wil je meer weten over de mensen achter Stadskracht Arnhem, wat we doen en wat we voor je kunnen betekenen? Bekijk de pagina ‘Over ons’.

Regelmatig een dosis inspiratie en informatie in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven