De Omgevingswet: participatie en vereenvoudiging

Op 1 januari 2024 treed in Nederland de Omgevingswet in werking. Deze wet regelt alles voor de ruimte waarin we wonen en werken. De grootste verandering is dat hierdoor veel oude wetten en vergunningen worden vervangen door één nieuwe wet. Het is de bedoeling dat hierdoor de regelgeving op het gebied van leefbaarheid overzichtelijker wordt en dat de burger meer inspraak krijgt. Je kan hierbij denken aan bewonersinitiatieven zoals het aanleggen van een stadspark, maar ook aan plannen van ondernemers of de gemeente waarbij burgers betrokken zullen gaan worden.

Vereenvoudiging

Per gemeente wordt er één omgevingsplan gemaakt waarin alle regels over activiteiten staan. Dit is juridisch bindend en komt in plaats van het bestemmingsplan. Het Rijk, de provincie en de gemeenten maken elk hun omgevingsvisie, hierin staat de strategische langetermijnvisie. Deze omgevingsvisie gaat over de samenhang tussen ruimte, water, milieu, natuur, landschap, verkeer, infrastructuur en cultureel erfgoed. Het document geeft voornemens aan en is niet juridisch bindend.

In programma’s geven overheden uitwerking aan het beleid. Een programma kan gelden voor een gebied of sector en kan in samenwerking met andere bestuursorganen worden vastgesteld. Alle gemeenten hebben een adviescommissie die adviseert over aanvragen op het gebied van activiteiten rondom rijksmonumenten. De gemeente bepaalt verder in welke gebieden het vragen van advies aan deze commissie verplicht is.

Participatie

Onze leefomgeving verandert steeds, bijvoorbeeld door de bouw van woningen of de aanleg van een speeltuin. Met de Omgevingswet is het de bedoeling dat hierin meer ruimte komt voor initiatieven en lokaal maatwerk, participatie wordt belangrijker. Als burgers of ondernemers een idee hebben, moeten ze dit eerst bespreken met bijvoorbeeld de buren of andere betrokkenen voordat zij een vergunning aan kunnen vragen. Ook de overheid is verplicht in haar plannen aan te geven wie zij erbij heeft betrokken, wat de uitkomst is en hoe zij hier invulling aan geeft. Zo kan iedereen meedenken en meedoen. De overheid beoordeelt uiteindelijk alle inbreng en neemt de beslissing.

Belangrijkste punten:

De nieuwe wet zorgt voor een samenhangende aanpak van de leefomgeving, ruimte voor lokaal maatwerk en snellere besluitvorming. Hieronder staan de vier belangrijkste punten van de wet.

  • Eén omgevingswet; minder regels, meer samenwerking en samenhang
  • Eén digitaal loket; hierin staan alle regels en plannen
  • Eén omgevingsvergunning per plan; Binnen acht weken volgt toekenning of afwijzing
  • Meer ruimte voor eigen initiatief; een idee moet passen binnen het omgevingsplan
Arnhem 

Arnhem staat volgens de omgevingsvisie 2040 de komende jaren voor een aantal belangrijke opgaven. Lange wachtlijsten voor huurwoningen, de stroef lopende woningbouw, slecht geïsoleerde huizen en torenhoge energierekeningen. Periodes van droogte, toename van wateroverlast, en de druk op de natuur. De kloof tussen arm en rijk en de mondiale onrust gaan allemaal niet aan Arnhem voorbij. De gevolgen zijn dagelijks in onze stad voelbaar. Tegelijkertijd is onze stad in trek bij inwoners, bedrijven en bezoekers. De stad groeit.

Bewoners, ondernemers en organisaties hebben meegedacht over de Omgevingsvisie 2040. Ruim 3500 mensen hebben meegewerkt om tot een visie te komen waarin een toekomstbeeld voor de stad geschetst wordt waarbij de groei wordt benut om de stad veiliger, gezonder en vitaler te maken. Om dit streefbeeld te bereiken is er vooral aandacht voor:

  • Sterke positionering als groene, creatieve, ondernemende stad
  • Gunstig vestigingsklimaat voor onderwijs en innovatie rondom de energiesector
  • Bouwen op met het ov bereikbare plaatsen en meer ruimte voor fietsen en wandelen
  • Woningen creëren met aandacht voor mensen met beperkingen, een achtergestelde maatschappelijke positie en/of een laag inkomen
  • Ruimte voor nieuwe gemengde woon-werkmilieus
  • klimaatbestendige leefomgeving
  • Vergroten van biodiversiteit en verbeteren van dierenwelzijn
  • Voldoende werklocaties en werkgelegenheid
  • Gezonde wijken waar iedereen kan meedoen
  • Verduurzaming van wijken en tegengaan van energiearmoede
  • Transformatie van de binnenstad van koop- naar ontmoetingscentrum

Het gehele beleidsdocument is hier te lezen.

Kom je er niet uit?

Geen paniek. Neem contact met ons op, we helpen je graag verder!

Stadskracht is er voor burgerinitiatieven en vrijwilligersorganisaties en ondersteunt, deelt kennis en verbindt. We staan naast je en gaan samen met jou op weg. We weten wat er in Arnhem mogelijk is en hoe het werkt. We helpen je verder en laten niet los tot het is opgelost.

Wil je meer weten over de mensen achter Stadskracht Arnhem, wat we doen en wat we voor je kunnen betekenen? Bekijk de pagina ‘Over ons’.

Regelmatig een dosis inspiratie en informatie in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

3 gedachten over “De Omgevingswet: participatie en vereenvoudiging”

  1. Van de brandweer heb ik begrepen dat deze wet ook striktere regels heeft voor brandpreventie routes ed, bv geen enkel obstakel in binnenplaatsen van vve’s, is dat zo?

    1. Beste Josee, bedankt voor je reactie. We gaan dit uitzoeken en komen er zsm op terug op deze pagina en in jouw mail!

      1. Hierbij het volledige antwoord, wie weet hebben meelezers hier ook nog wat aan.

        Het Bouwbesluit uit 2012 wordt op 1 januari 2024 (dus met de Omgevingswet) vervangen door het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Pont (voorheen Omgevingsweb), het grootste onafhankelijke platform over de fysieke leefomgeving. schrijft:

        Verduidelijking eisen voor vrijhouden vluchtroutes
        In hoofdstuk 6 (Gebruik van bouwwerken) van het Bbl worden in afdeling 6.2 (Brandveiligheid) twee artikelen toegevoegd die concrete eisen stellen aan het brandveilig gebruik van vluchtroutes in een gemeenschappelijke verkeersruimte in woongebouwen. Er wordt een (niet limitatieve) lijst gegeven van brandbare objecten die niet in de vluchtroute aanwezig mogen zijn:

        meubilair, met uitzondering van meubilair dat onbrandbaar is;

        elektrische vervoersmiddelen (zoals scootmobielen);

        huisvuil, grofvuil, oud papier, kratten;

        decoratie, met uitzondering van decoratie dat onbrandbaar is.

        Naast het verbod op brandbare objecten wordt in het Bbl geregeld dat er geen objecten in de vluchtroute aanwezig mogen zijn die het vluchten belemmeren. Het gaat daarbij in ieder geval om objecten die de bouwkundige vrije breedte van de verkeersruimte (gang, trap e.d.) inperken, tenzij er ten minste een beschikbare breedte overblijft van 1,2 m.

        Het artikel zelf met alle wijzigingen tov het Bouwbesluit uit 2012 staat hier: https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/wijzigingen-bouwbesluit-2012-en-bbl-in-2023-en-2024
        De wettekst zelf is te lezen via: https://iplo.nl/regelgeving/omgevingswet/inhoud/besluit-bouwwerken-leefomgeving/
        Een andere wijziging die relevant lijkt te zijn vanaf 2024 heeft te maken met laadpalen: https://www.vvebelang.nl/kennisbank/energie/elektrische-autos-vve/ (staat ook genoemd in het artikel van Pont/Omgevingsweb).

        Voor verdere vragen kan ook contact gezocht worden met de belangenvereniging voor VVE’s: https://www.vvebelang.nl/helpdesk/

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven